onsdag den 19. februar 2014

Ud med komposten

 God kompost er livsnerven i enhver køkkenhave. Derfor skal komposten ud, så snart det er muligt. I dag tømte jeg min kompostbunke og gravede den mere eller mindre omsatte kompost ned i bedene.
Nedgravning af kompost

Sneen er væk. Det er ikke skyggen tilbage af hvidt i haven, og det kommer altid bag på mig, hvor hurtig årstiderne skifter. Og i det forårsagtige vejr besluttede jeg mig for at køre kompost ud i bedene.

Kompost til kartoflerne
Varmkompostering er bedst

Strengt taget er det bedst med kompost, der er næsten omsat. Det vil sige denne her jordbundsduftende sorte jord.

Allerbedst, hvis komposten er varmkomposteret, så er sygdomme og ukrudtsfrø helt uskadeliggjort af varmen.

Desværre har frosten fuldstændig ødelagt ideen om varmkompostering for mit vedkommende. Komposten er begyndt at lugte og min beholder er ved at flyde over med køkkenaffald, og derfor skulle der gøres noget.

Gammeldags manér

Svaret var god gammeldags nedgravning. Frem med greben og trillebøren og ud med køkkenaffaldet.

Slutresultatet skal nok blive det samme - blot det gøres i god tid, så mikroorganismerne har tid til at omsætte affaldet til gavn for planterne.

Og især mit kommende kartoffelbed fik en god mængde. Og jeg håber, at kartoflerne kommer til at sprøjte op af jorden i lutter taknemmelighed. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar