fredag den 10. januar 2014

Nye frø og planlægning af sædskifte

Vinteren er over os. Og selv om den er mild i år, så er der det næppe til at så endnu. Heldigvis kan vi købe frø, planlægge og drømme om foråret og den kommende køkkenhave. 
 
Nye frø til køkkenhaven!
Se lige, hvad jeg fik med posten forleden. En kuvert med masser af frø. Og det varer ikke så frygtelig længde før jeg skal til at forkultivere en masse af dem.

Jeg har købt sukkermajs, porrer, busktomater, forårsløg, salater, hvide løg, dild, pebermynte og fæle chilier, som jeg glæder mig enormt til at prøve af.

Herudover har jeg en masse andre frørester fra sidste år, så der er rigeligt at gå i gang med. Fx har jeg gulerods-frø nok til at kunne brødføde en mindre landsby.

Planlægning af køkkenhaven

Jeg er helt ny i det her med planlægning af køkkenhaver, så jeg havde nemlig på forhånd kigget nogle
indkøbssedler igennem og kom frem til, at vi fx spiser enormt mange kartofler, løg og gulerødder her i huset.

I hvert fald fik jeg bekræftet, at der var nogle bestemte grøntsager, som jeg skulle satse på.

Sædeskifte

Jeg har ladet mig fortælle, at man ikke bare kan dyrke det samme igen og igen på ét stykke jord. Man skal skifte mellem afgrøderne og lade jorden "hvile".

Mon ikke det har noget at gøre med, at forskellige afgrøder bruger forskellige næringsstoffer i jorden og man på sigt kan udpine den? Og så er der sikkert også noget med sygdomme i jorden.

I hvert fald skulle jeg indtænke et sædeskifte i køkkenhaven.

Og jeg er kommet frem til denne model:

Kartofler/tomater --> Ærte og bønner --> rodfrugter --> bladgrønt.

Og det passer med ét bed til hver gruppe. Smart, ikke?




Ingen kommentarer:

Send en kommentar