søndag den 22. februar 2015

Tidlige ærter med mikrodrivhus

Ærter er kulderesistente, og kan derfor sås langt tidligere end de fleste tror. Især, hvis man benytter sig af mikrodrivhuse. Mikrodrivhuse kan være noget så simpel som et gammelt syltetøjsglas.

Genbrug syltetøjsglas som mikrodrivhuse
 Jeg elsker ærter, fordi det er så taknemmelig en afgrøde. Første og fremmest fordi ærter smager fantastisk. Både som hele spæde bælge i salater og senere som kogte. Ærter kan endda tørres til vinterbrug og bruges som proteinrigt tilskud i gryderetter.

Ærten er også økologisk set en ret fantastisk afgrøde. Alle planter fra bælgfamilien (leguminosae) kan fiksere kvælstof fra atmosfæren og kræver derfor ikke ret meget gødning. Derfor er den fx god at have i et sædskifte efter kartofler eller tomater.

Ærteplanter er desuden en ægte nordisk plante, hvorfor den trives fint med lave temperature. Spiringstemperaturen er helt nede på 5 grader, hvorfor den kan dyrkes allerede i februar. Og skulle der komme små perioder med nattefrost, så klarer de unge ærter også det på fineste manér. 

Senere når planten nedbrydes i kompostbunken, kommer det ophobede kvælstof til gavn i resten af haven.  Og det er temmelig fantastisk, synes jeg.

Derfor har jeg allerede plantet et par rækker af ærter i haven, og jeg har for at fremme spiringen sat dem under et mikrodrivhus. Og med mikrodrivhus mener jeg noget så simpelt som udtjente syltetøjsglas, som jeg har gemt i løbet af året.

Glassene har dog det minus, at de ikke ventilerer luften omkring planten særligt godt, og skal derfor fjernes, når planten har fået en rimelig størrelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar