fredag den 13. juni 2014

Hvidløgshøsten i juni

Min såkalender siger, at hvidløg skal høstes i slutningen af juli. Men jeg er et utålmodig menneske og hev dem op forleden. Og se hvor finde de er.

Hvidløg i juni.
Året første høst blev mine hvidløg. Og se lige hvor fine de er allerede i begyndelsen af juni.

Muligvis ville det have gavnet at lade dem være i jorden længere, som såkalenderen anbefalede, men jeg skulle bruge jordstykket til mine kommende sukkermajs.

Jeg har også plantet hvidløg omkring mine jordbær, men de bliver i jorden indtil jordbærrene er høstet. 

Tørres koldt og mørkt

Alt i alt har jeg lige omkring 100 hvidløg, og derfor skal de fleste tørres, så de kan holde sig.

Jeg har læst mig til, at det bedst gøres ved at tørre dem i et koldt og tørt rum. I hvert fald skulle ens varme køkken være noget af det værste for løg, der i så fald ville rådne inden for kort tid.

Derfor valgte jeg at flette dem og hænge dem i kælderen. Det har virket fint indtil nu - kælderen, altså. Fletningen blev desværre ikke noget at skrive hjem om.

Hvordan opbevarer I jeres løg? 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar