mandag den 20. januar 2014

Køkkenplaner med sne på

Bedst som jeg gik og glædede mig til at så - kom vinteren og satte alt i bero. Men vinteren er heldigvis god til at så meget andet.

30 kvm bundfrossen køkkenhave
Lige indtil i sidste uge har jeg gået og fundet potter frem og gjort klar til at så de allertidligste planter indendørs - for måske kunne vi begynde tidligt i år?

Men nej ... Vinteren kom massivt tilbage her i Nordjylland, og alle spæde drømme om en tidlig havestart er gjort til skamme.

Vinteren er til ærteris

Men pyt med det. Vinteren er god til andre ting. Fx skal jeg ud og skære ris i min lokale skov, så jeg er klar til mit kommende bønne og ærtebed. Og er jeg heldig, så finder jeg en gammel hasselbusk med masser af slanke grene med sidekviste.

Og kartoffelbedet, som jeg viste jer sidst, er også dækket helt til.

Men kartoflerne er lagt til forspiring. 

Chili, porrer og løg er det næste

Næste opgave bliver at så chili, porrer og løg og lader dem stå et lunt sted.

Løg, der plantes ud på denne måde, bliver hurtigere modne og tørrer godt til vinteropbevaring. Porrerne bliver armtykke til tidlig efterårsbrug.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar