fredag den 24. januar 2014

Forkultivering af chili, auberginer og røde peber.

Måske er alting bundfrosset udenfor, men i vindueskarmen kan vi så små begynde køkkenhaven. Forkultivering hedder det og se lige, hvad jeg havde gang i i dag!

Frem med haveloggen - hvilke planter skal forkultiveres?

Det kribler i fingere på mig for at komme i gang med køkkenhaven. For jeg har store planer og drømme for mine 30 kvm. Og der er meget, der skal nås, hvis jeg skal gøre mig forhåbninger om at blive bare nogenlunde selvforsynende.

Første skridt er at forkultivere - det vil sige give de allerførste planter en tidlig start, så de kan komme i jorden, så snart frosten er drevet over.

Såkasse i moderigtige farver
Løg og porrer i stride strømme

Først og fremmest drejer det sig om løg, som jeg har plantet en 200-300 af. Det lyder voldsomt, men vi spiser mange her i huset og skal vi være selvforsynende bare i sommerhalvåret, så kræves der en del. 

Og porrer, som jeg skrev om sidst, har også godt af at få en tidlig start, så de kan blive armtykke inden sensommeren.

Vindueskarmen skal bugne af farver

Herudover har jeg planer om at dyrke auberginer, chili og røde peber, som jeg har tænkt mig at dyrke i vindueskarmen. Og dem kan jeg heldigvis plante allerede nu.

Og til opgaven har jeg anskaffet mig nogle såbakker. Jeg kunne egentlig godt bruge gamle flødebollebakker eller lignende, men de her var billige, så jeg fråsede lidt og købte et par stykker.

Og mine piger er ret vide med den neonlilla farve. Og æstetikken betyder vel også noget.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar