onsdag den 8. januar 2014

Åben eller lukket kompostbeholder?

Selvom jeg er helt grøn inden for havebrug, så står det klart, at kompost er nøglen til effektiv fødevareproduktion. Men hvad er bedst - en lukket eller åben beholder? 

Åben kompostbeholder - let, men ikke særlig pæn.
 Da jeg overtog mit hus for nogle år siden brugte vi en masse tid på at rydde op i haven. Og som resultat havde vi virkelig meget haveaffald.

Som alle andre, så kørte vi vores affald på genbrugspladsen og jeg tænkte aldrig videre over, hvor tåbelig det var. I hvert fald, hvis man ønsker at dyrke fødevarer i sin have.

Og hvorfor så det?

Kompost er guld værd

Lukket beholder
Jo, fordi kompost er en fantastisk effektiv måde at give jorden alle de stoffer tilbage igen, som vi hiver op, når vi høster vores grøntsager.

En stor del af vores køkkenaffald, smågrene, pap og græsafklip mm. ryger i kompostbunken og sidste år fik jeg masser af kompost lige til at stryge ud på bedene.

Lukket eller åben kompostbeholder?

I det første par år smed jeg alt haveaffaldet i en bunke og det virkede sådan nogenlunde. Det tog næsten et år før, at det var så omsat, at jeg kunne bruge det.

Jeg har godt nok hørt, at kompost slet ikke behøver at være så omsat, men jeg bryder mig ikke om, at der ligger stykker af æbler og gamle æggeskaller rundt omkring.

Og hvad så?

Kompost - perfekt til haven
Hurtigere kompost med en lukket beholder - måske

I år har jeg anskaffet mig en lukket kompostbeholder. Og min logik er, at den bedre holder på fugtigheden og jeg kan undgå, at der kommer utøj i min kompost. Her tænker jeg snegle, mus, rotter og lignende.

Plus, at jeg er tvunget til at hakke grene og den slags i mindre stykker. De kan ganske enkelt ikke være i den lukkede beholder, og derfor har jeg placeret en huggeblok ved siden af.

Og jeg har ladet mig fortælle, at kompostering går hurtigere jo mindre stykker komposteringsmaterialet er.

Jeg har desuden lagt mærke til, at dampen står op af kompostbunken, så der sker åbenbart et eller andet dernede. Måske skyldes det at bakterierne har taget over nedbrydningen?

Og så synes jeg, at det er langt pænere med en lukket beholder. Det er også vigtig, ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar