tirsdag den 17. februar 2015

Planlæg køkkenhaven med omtanke

Foråret lurer forude og frøkatalogerne lokker med farverige billeder. Men hvad er egentlig smartest at dyrke i en lille villahave?

Hvidløg sat i oktober
Hvad skal vi så i køkkenhaven i år? 

Mange haveejere med selvforsyningstanker stiller sikker sig selv det spørgsmål lige nu. Og det ér spændende at bladre frøkatalogerne igennem - men samtidig får man tit købt alt for mange frø og planter, der ikke passer sammen.

Sidste år smed jeg fx flotte gulerødder og rødbeder direkte på kompostbunken. Vi spiste dem ganske enkelt ikke. Derfor var det spild af tid, penge og plads at dyrke dem.

Og det er der bestemt ikke god økonomi eller økologi i.

Husets grøntsags-top 5

Hvidløg februar
Derfor satte jeg mig for at holde øje med, hvilke grøntsager vi rent faktisk spiser mest af her i huset. Og jeg kom frem til, at vores top fem består af;
  1. Tomater
  2. Kartofler 
  3. Krydderurter (især basilikum og persille)
  4. Løg
  5. Gulerødder
Men pris og mængde hænger ikke altid sammen. Fx er gulerødder og løg temmelig billige og af en ret god kvalitet i forretningen. Peberfrugt, krydderurter og salat derimod er tossedyre og af en ret ringe kvalitet - og det spiller også ind på vores valg.

Derfor har jeg valgt næsten at satse udelukkende på tomater, kartofler, krydderurter, hvidløg, peberfrugt (og chili) og salat i år. 

Kort fortalt betaler det sig at holde øje med, hvad familien rent faktisk spiser. Samtidig kan man også skele til kiloprisen på grøntsagerne i forretningen og selvfølgelig holde sig for øje, hvor udsatte de pågældende er for sygdom.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar